*علمی*خبری*سرگرمی*

سرگرمی و علمی و اخبار

*علمی*خبری*سرگرمی*

سرگرمی و علمی و اخبار

با سلام خدمت بازدید کنندگان عزیزم ...
امیدوارم از مطالبی که در این وبلاگ هست خوشتون بیاد .
من اخبار مهم و مطالب علمی و سرگرمی توی این وبلاگ گذاشتم .
خوش بگذره !!!

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
محبوب ترین مطالب
آخرین نظرات
نویسندگان

قدیمی ترین شهر های دنیا

دوشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۴، ۰۷:۰۹ ب.ظ

آشنایی با قدیمی‌ ترین شهرهای دنیا

در سطح دنیا شهرهایی وجود دارند که از قدمت و گذشته بسیار دوری برخوردار هستند. این شهرها در سطح جهانی بسیار مهم و قابل توجه هستند و به عنوان یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین جنبه‌های جذب گردشگر به حساب می‌آیند.


به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، همواره آثار باستانی و تاریخی یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های مورد توجه گردشگران است و زمانی که سراسر یک شهر اثری تاریخی به شمار رود و بافت تاریخی آن نیز حفظ شده باشد، قابلیت تبدیل‌شدن به یک قطب گردشگری را دارد. در این فهرست به تنهایی قدمت شهرها مد نظر قرار نگرفته بلکه در کنار این موضوع، حفظ ماهیت تاریخی و بافت اصلی شهر از اهمیت بالایی برخوردار است.

 
غازی عین‌تاب - ترکیه

قدمت این شهر نزدیک به 5600 سال برآورد شده است. این شهر امروزه جزو استان‌های پیشرفته و مهم ترکیه به حساب می‌آید که در کنار قدمت آن توانسته گردشگران زیادی را سالانه به منطقه بکشاند. دوره اوج تاریخی این شهر به دوره هیتی‌ها بازمی‌گردد. قابل ذکر است این شهر از نظر کشاورزی و کشت پسته، زیتون و انگور در سطح منطقه شناخته شده و از دیرباز کشت آنها مشهور بوده است.





بیت‌المقدس - فلسطین اشغالی

شهر بیت‌المقدس یکی دیگر از شهرهای قدیمی دنیا به حساب می‌آید که نزد سه دین یهودی، مسیحیت و اسلام مقدس و محترم شناخته می‌شود. به طور کلی، این شهر به عنوان سایت میراث فرهنگی در یونسکو به ثبت رسیده است.

قدمت این شهر به 5000 سال پیش بازمی‌گردد که برخی بناها و سایت‌های باستان‌شناسی بر این تاریخ مهر تائید می‌گذارد. گرداگرد شهر کهن بیت‌المقدس را حصاری فرا گرفته که دارای هفت دروازه است. در کنار دروازه یاقا ـ یکی از دروازه‌های هفت‌گانه این حصار ـ برج داوود قرار گرفته است که نمادی بسیار زیبا و جالب از این شهر باستانی محسوب می‌شود. وجود قبله نخست مسلمین و دیگر آثار ارزشمند اسلامی در این شهر، اهمیتی دوچندان به بیت‌المقدس داده است.

 
کرکوک - عراق

شهر کرکوک عراق نیز در فهرست قدیمی‌ترین شهرهای دنیا قرار گرفته است. براساس یافته‌های باستان‌شناسی، قدمت این شهر به 5000 سال پیش بازمی‌گردد. از نظر تاریخی، این شهر منطقه‌ای ترک و کردنشین بوده است که امروزه از همه قومیت‌ها در این شهر زندگی می‌کنند. شهر کرکوک از ادامه شهری باستانی در دوره هوریان بر جای مانده و آراپخا ـ که در زبان هوری به معنی شهر است ـ نامیده می‌شده است. در زمان دولت آشور این منطقه به نام کورکورا خوانده می‌شد که با کمی تغییر امروزه به کرکوک مشهور است.

امروزه نیز یکی از مهم‌ترین منابع نفتی کشور عراق در شهر کرکوک قرار دارد. ارگ کرکوک و مسجد جامع نورالکبیر از بناهای مهم این شهر به حساب می‌آید.

 
زوریخ - سوئیس

زوریخ کهن‌ترین شهر اروپاست و البته بزرگ‌ترین شهر و پایتخت فرهنگی کشور سوئیس. قدمت این شهر به دوره رومی‌ها بازمی‌گردد. در قرون وسطی نیز این شهر وضعیت مستقل و ممتازی را در منطقه داشته است. زوریخ از آن جهت پایتخت فرهنگی اروپا به شمار می‌رود که مقر، صلیب سرخ و 150 سازمان بین‌المللی دیگر در آن قرار دارد و بسیاری از اهالی شهر معتقدند این شهر اهمیت جهانی داشته و آن را مرکز دنیا می‌نامند.

امروز این شهر در کنار حفظ بافت تاریخی و نمای قدیمی ساختمان‌های شهر، یکی از پیشرفته‌ترین شهر‌های دنیا به حساب آمده و از بزرگ‌ترین مراکز مالی در جهان شناخته می‌شود.

براساس بررسی‌های انجام شده، این شهر باکیفیت‌ترین شهر جهان برای زندگی است. کلیسای رومی شهر زوریخ به نام محلی گراسمونستر، کلیسای فرامونستر، کلیسای سنت پیتر، موزه بارن‌گاسه، خانه کونست، دریاچه زوریخ، پترز مقدس، بزرگ‌ترین ساعت دنیا ، گوشه‌ای از دیدنی‌های جذاب این شهر به حساب می‌آید.

 
قونیه - ترکیه

قونیه یکی دیگر از شهرهای ترکیه است که در فهرست کهن‌ترین شهرهای جهان جای گرفته است. این شهردارای تعداد زیادی موزه و مسجد بوده و شهر جذابی به حساب می‌آید. براساس بررسی‌های انجام شده توسط پژوهشگران، این شهر نزدیک به 2800 سال پیش بنا شده است.

قونیه در منابع تاریخی ایکونیون یا ایکونیوم خوانده می‌شد که از واژه ایکون (icon) به معنای شمایل گرفته شده است که خود داستانی بسیار جذاب و شنیدنی دارد. در افسانه‌های باستانی یونان آمده است که بر شهر قونیه آن زمان اژدهایی چیره شده بود که دختران و زنان را می‌بلعید. پرسیوس، پسر ژوپیتر از خدایان یونانی این اژدها را می‌کشد و مردم برای سپاسگزاری از او تصویر یا شمایلش را بر یکی از دروازه‌های شهر می‌آویزند. از آن زمان شهر به نام ایکونیون یا همان شمایل خوانده می‌شود. این داستان با پیداشدن سکه‌هایی با چنین تصویری، رنگی از حقیقت به خود می‌گیرد.

آرامگاه مولانا، موزه مولانا، مسجد علاءالدین و شهر تاریخی کاپاتوکیا و آرامگاه آتش باز ولی، بخشی از دیدنی‌های مشهور قونیه است.



جیزه - مصر

این شهر سومین شهر بزرگ مصر است که در کناره غربی رود نیل قرار گرفته است. هرم جیزه بزرگ‌ترین هرم در بین اهرام سه‌گانه بوده و در فلات جیزه نیز آثار تاریخی بسیاری کشف شده است.

این شهر نخستین شهری بود که در قاره آفریقا صاحب باغ‌وحش شد. جیزه دارای پارک‌های زیبا و مشهوری در سطح کشور مصر است. برای نمونه می‌توان به «اورامان پارک» اشاره کرد که در زبان ترکی به معنای پارک جنگلی است.
 

شیان - چین

دیگر شهر آسیایی این فهرست شیان است که در جایگاه هفتمین شهر کهن قرار گرفته است. این شهر که یکی از مهم‌ترین شهرهای چین در تاریخ این کشور به حساب می‌آید، از قدمتی بیش از 3000 سال برخوردار است. به جهت فراوانی آثار و مکان‌های تاریخی یافت‌شده در شهر شیان، این شهر به عنوان موزه تاریخ طبیعی شناخته شده است.

از نکات قابل توجه شیان، قرارداشتن این شهر در بخش شرقی جاده ابریشم است که پیشینه تاریخی مهمی برای این شهر به حساب می‌آید. ارتش سفالی مشهور امپراتور چین ـ شی خوانگ دی ـ نیز در این شهر پیدا شده است که بر جاذبه‌های آن افزوده است.دیوار تاریخی شهر شیان، پاگودای غاز وحشی بزرگ و پاگودای غاز وحشی کوچک از دیگر جاذبه‌های این شهر محسوب می‌شوند.

اسیوط - مصر

همان‌گونه که مشخص است مصر یکی از کشورهای باستانی و با سابقه تاریخی بسیار کهن محسوب می‌شود.این کشور سه شهر قدیمی جهان را در خود جای داده است. شهر اسیوط دیگر شهر کهن مصر است که نزدیک به 4200 سال قدمت دارد و در کناره غربی رود نیل قرار گرفته است. سپر پادشاه رکامی که یکی از یافته‌های تاریخی بسیار مهم به حساب می‌آید در این شهر پیدا شده است.



لیسبون - پرتغال

شهر لیسبون دومین شهر کهن اروپایی است که در فهرست کهن‌ترین شهرهای دنیا قرار دارد. این شهر که بزرگ‌ترین شهر کشور پرتغال است با قدمت 400 ساله در این فهرست جای گرفته است. اگرچه در سراسر دنیا شهرهای دیگری با قدمتی به مراتب بیشتر از لیسبون وجود دارد، ولی به دلیل این‌که این شهر بافت تاریخی و سنتی خود را کاملا حفظ کرده، خود را در رتبه دهم قدیمی‌ترین شهرهای جهان جای داده است.

در ابتدا لیسبون شهری بوده زیر نظر حکومت رومی‌ها در 205 پیش از میلاد مسیح و به​مرور و در طول تاریخ، تغییرات و دگرگونی‌های بسیاری را در خود دیده است.شهر امروزی لیسبون در حقیقت 400 سال پیش شکل گرفت و با سیاست‌های اتخاذشده از سوی مسئولان شهری، بافت قدیمی و نماهای شهری به طور کامل حفظ شده و اجازه تغییرات نمای‌بیرونی ساختمان‌ها به هیچ‌یک از شهروندان داده نشد و در عوض هرکسی آزاد بود بخش داخلی ساختمان خود را به هر صورت که دوست دارد، بیاراید. این موضوع سبب شد در نهایت شهری با نمای قرون وسطی و باطنی مدرن شکل بگیرد.


اقصر - مصر

شهر اقصر سومین شهر کهن مصر است که در فهرست کهن‌ترین شهرهای دنیا دیده می‌شود. این شهر باستانی، پایتخت بزرگ مصر در دوران پادشاهی جدید بوده و به شهر باشکوه خدای آمون شهرت دارد. با بررسی‌های انجام شده، قدمت این شهر نزدیک به 4200 سال تعیین شده است.

چندبار شهر اقصر به عنوان موزه باز در جهان معرفی شده است چرا که برای نمونه، خرابه‌های مجموعه معابد به نام کارناک در این شهر قرار دارد.نام این شهر اقصر است که معنی لغوی آن شهر قصر‌ها (جمع قصر) است که به دلیل قرار داشتن تعداد زیادی قصر از دوره فراعنه تا امروز به این نام خوانده می‌شود. این شهر سرشار از جاذبه‌های گردشگری است که از آن جمله می‌توان به حاشیه رود نیل، بناها و معبدهای قدیمی، نیایشگاه اقصر، دره پادشاهان و دره ملکه‌ها اشاره کرد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۳۱
علیرضا خدابخشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی